Martijn Tunnissen is helaas op dinsdag 2 november 2004 overleden.
Hij stond 123 dagen op de wachtlijst voor longtransplantatie.

Welkom op de site longtransplantatie van Martijn Tunnissen

Home.

Biografie.

Wat is CF.

Dagboek.

De keuze longtransplantatie.

Voorbereiding screening.

Standaard screening.

Opname screening.

Wachttijd.

Eurotransplant.

Vraag & Antwoord.

Links.

Fotoboek.

Ik zal me even voor stellen.

Mijn naam is Martijn Tunnissen. Ik ben geboren op 20 februari 1978.
En woon bij mijn ouders Adri (1949) en Willy (1944) in Boxmeer.
Ik heb twee oudere broers: Jeroen en Walter.
Jeroen is de oudste (1972) en is getrouwd met Monique van Dinter (1972). Jeroen is werkzaam bij de firma
Smicon in wanroij. Smicon maakt machines voor de voedsel- en afvalindustrie. Hij is chef-werkplaats. Zij hebben een twee zonen Luuk die geboren is op 27 juli 2002 en Stan op 10 oktober 2004.
Walter (1974) is getrouwd met Monique Broekman (1974) en ze hebben een dochtertje Jannah. Zij is geboren op 30 september 2003. Walter is werkzaam bij grondstoffen bedrijf
CNC in Milsbeek. Dit bedrijf levert grondstoffen aan champignontelers.
Hij werkzaam als allround vrachtwagen monteur. Monique is werkzaam voor 20 uur als lerares aan de basisschool
't Startblok in Cuijk. Jannah en Stan zijn mijn petekinderen.


Luuk.                               Jannah


Jeroen, Monique en Luuk                 Walter, Monique en Jannah.


Pap en Mam.                         Ikke.

Mijn verleden.

In de 3e klas (groep 5) van de lagereschool ('88) hebben ze bij mij cf ontdekt . Ik ben toen 3 weken opgenomen geweest in het ziekenhuis.
De lagere school heb ik zonder problemen kunnen doorlopen.

LTS in Boxmeer.

Na de lagere school ben ik naar de LTS gegaan. Daar heb ik de richting werktuigbouwkunde gedaan. Deze school staat aan het einde van onze straat. Ook deze school heb ik tot de 3e klas zonder problemen kunnen doorlopen. Op mijn 15e ben ik opgenomen geweest in het "Radboud" ziekenhuis in Nijmegen. Dit omdat de kinderarts, Dr. Taks van het "Maasziekenhuis" in Boxmeer het beter vond als er een dokter van het Radboud over zijn "schouders" mee zou kijken. Daarom moest ik 3 weken in het ziekenhuis verblijven, zodat hij verschillende onderzoeken kon doen. Dr. Yntema, van het Radboud ziekenhuis, wilde graag weten hoe het met mij gesteld was.
Vanaf die tijd ben ik ongeveer om de 1,5 jaar opgenomen geweest met een luchtweginfectie.
Na de LTS ben ik naar de
KMBO gegaan in Helmond. Tijdens de opleiding KMBO was ik de eerste in het Radboud ('94) die met een thuisinfuus naar school ging en stage liep. Dit infuus kreeg ik omdat ik een luchtweginfectie had die bestreden moest worden met antibiotica en hiervoor hoefde ik niet perse in het ziekenhuis te verblijven. Hier hangt een heel streng protocol aan vast. Mijn vader en moeder moesten een soort cursus volgen om te leren hoe ze om moesten gaan met de werking van het infuus en de hygiëne hiervan. Ook moet je iemand achter de hand hebben die het liefs een verpleegkundige achtergrond heeft, dit omdat het infuus soms kan sneuvelen. Dat was bij ons niet zo moeilijk omdat mijn vader in het ziekenhuis in Boxmeer werkt als onderhoudsmonteur. Hij kent daar bijna iedereen en daarom was het geen probleem om iemand te vinden die dat wel deed.
In mijn vrije tijd werkte ik bij Handelsonderneming
HaHeBo in Beugen. Dit bedrijf koopt alle failliete bedrijven op en verkoopt deze weer. Hier werkte ik van 1994-1999.
Ook werkte ik nog bij
Maasbuurt taxi in Heijen. Hier heb ik zeker 5 jaar met plezier gewerkt. Taxi rijden was één van mijn grote hobby’s en dat is niet meer mogelijk omdat ik aan de zuurstof zit. Met het verdiende geld heb ik mijn eerste echte auto gekocht dat was in 1999. Het was een rode volkswagen Polo van 1996.



VW Polo.

Na de KMBO ben ik naar de MTS gegaan. Deze opleiding heb ik ook zonder problemen doorlopen. Mede dank zij het thuisinfuus. In februari 2000 heb ik de MTS afgerond. Daarna kon ik meteen beginnen met werken bij Carrosseriebedrijf Berdex in Wanroij waar ik al stage had gelopen tijdens de KMBO en MTS.


Berdex Wanroij.


Veewagen die bij de Berdex gemaakt worden.

In augustus 2000 heb de Polo total loss gereden. Ik toen besloten om een gloednieuwe blauwe Polo 1,4 16v (100pk) te kopen. 


VW polo 1,6 (75PK)                     VW Polo 1,4 16v (100PK)

In februari 2001 ik heb aan mijn linker kant een klaplong gekregen. Ik heb hier zeker een paar dagen mee rond gelopen voordat ik naar de dokter ging. Ik was wel kortademig maar ja, dat heb ik wel vaker. Op mijn werk heb ik nog 1½ dag doorgewerkt en ben zelfs nog naar een storing geweest. Toen ik terug kwam en mijn overall uit moest trekken heb ik daar zeker 10 minuten overgedaan. Dus een reden om toch naar een dokter te gaan, vooral op aandringen van mijn moeder. Op die dag was ik nog jarig ook. Ik heb 10 dagen op bed moeten blijven liggen in het ziekenhuis aan een vacuümpomp. Uiteindelijk ben ik 12 dagen opgenomen geweest. De long hebben ze geplakt met een soort talkpoeder. Je mag dan bijna twee maanden niets doen.
Op mijn werk hebben ze me een rustige baan aangeboden. Ik zat eerst in de reparatie van veewagens, dit is zwaar werk omdat alles snel af moet terwijl de klant staat te wachten. Ik ben toen in de nieuwbouw terecht gekomen als elektro- en hydrauliek monteur. Dit is wat rustiger en lichter werk en er zit niet zoveel druk achter als bij de reparatie afdeling. Mijn werkgever doet er ook alles aan om mij te behouden binnen het bedrijf.

In augustus 2002 ben ik wederom opgenomen met een luchtweginfectie. Ik merkte dat ik sneller moe was. Ze hebben een echo van het hart gemaakt. Daarop zagen ze dat de ene kant van het hart harder moest pompen dan de andere kant. De doktoren vonden het toen beter dat ik voor minimaal 15-18 uur per dag aan het zuurstof ging. Ook mijn longen hadden aan capaciteit ingeleverd. Tot deze tijd heb ik 2 jaar lang 7 dagen in de week gewerkt. Nu is dat jammer genoeg niet meer mogelijk.


De taxi's waar ik veel in gereden heb.

Oktober 2002 heb ik mijn blauwe polo ingeruild voor een nieuwe zwarte Golf IV
V6 2,8 4 motion (204PK).

VW Golf IV V6 2,8 4 Motion (204PK)

Bij de Berdex hebben ze mij een andere functie aangeboden namelijk als tekenaar op de afdeling R&D. Omdat het werk in de nieuwbouw niet meer mogelijk was met zuurstof, omdat ik in, onder en boven de vrachtwagen moest sleutelen. Sinds die tijd is het vrij goed gegaan tot april 2003. Weer had ik een klaplong, maar nu aan de rechter kant. Het was gelukkig niet zo erg als de vorige keer. Het puntje van de long was ingeklapt. Ik heb toen 3 dagen in het ziekenhuis gelegen maar gelukkig niet aan de vacuümpomp. Dit alles is met rust weer goed gekomen. Vanaf half mei tot oktober 2003 ben ik 5 maal opgenomen geweest waarvan 1 maal in UMLC Dekkerswald in Groesbeek. Ik had veel last van longbloedingen. Hier wilden ze een Long-embolisatie gaan toepassen. Dit is toen niet doorgegaan omdat ik al een week geen longbloedingen meer heb gehad. Hier hebben ze het voor het eerst gehad over longtransplantatie (zie verdere links). Sinds oktober 2003 ben ik niet meer opgenomen geweest voor een longinfectie.
Op 27 Augustus 2004. Heb ik mijn nieuwe auto gekregen.
Namelijk een Audi A3.


Audi A3 3,2 Ltr. DSG. (250PK)

 

Vakanties.

Mijn eerste vliegvakantie was in mei 1998. Ik ging met mijn ouders naar Griekenland in het plaatsje Chersonisos. Ik had de smaak goed te pakken en ben in juli weer gegaan. Dit maal naar Portugal met mijn twee broers en vrienden. Vervolgens ben ik elk jaar nog op vliegvakantie geweest.
1998 Portugal (Albufeira)
1999 Frankrijk (Fréjus)
2000 Griekenland (Rethimnon)
2001 Turkije (Marmaris)
2002 Oostenrijk (Saalbach-Hinterglemm skiën)
2003 Gran Canaria (Playa Del Ingles)
2004 Frankrijk(Thonnance Les Moulins)
Op Gran Canaria ben ik voor de eerste keer met zuurstof op vacantie gegaan. Het was wel spannend. Je moet wel 6 weken van te voren doorgeven aan de leverancier waar je op vacantie gaat. Deze regelt dan dat de zuurstof op de plaats komt. Het was allemaal perfect gegaan.
Hieronder staan enkele vakantie foto's.


Griekenland 1998 (Chersonisos)


Portugal 1998 (Alvor).


Frankrijk 1999 (fréjus).                   Dagje San Tropéz.


Griekenland 2000 (Rethimnon).              Samaliakloof gelopen.


Turkije 2001(Marmaris).


Oostenrijk 2002 (Saalbach-Hinterglemm).



Gran Canaria 2003 (Playa Del Ingles).



Frankrijk 2004 (Thonnance Les Moulins)

Naar Boven.